Du metai su „3 gyvybėmis“

2022-05-18

Rikantas Aukškalnis, advokatų profesinė bendrija „Constat“

2020 m. gegužės 1 d. įsigaliojo nauja Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo redakcija, kurioje Lietuvos Respublikos Seimas įtvirtino nuostatą, kad Taršos integruotos ir kontrolės leidimai (TIPK) ar Taršos leidimai (TL) gali būti naikinami, kai Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos (AAD) tris kartus per metus nustato, jog leistinos taršos (kiekio ir (ar) koncentracijos), atliekų susidarymo, laikymo normatyvai yra viršijami.

Svarbu atkreipti dėmesį, kad pažeidimai, kurie lemia ūkio subjektui grėsmę netekti TIPK ar TL, yra fiksuojami ir skaičiuojami tik tie, kurie buvo padaryti po 2020 m. gegužės 1 dienos. Taigi, jeigu ūkio subjektas iki šios datos padarė aplinkosauginius pažeidimus ir jie buvo nustatyti (nepriklausomai nuo jų skaičiaus), jie nebus įskaičiuojami į nustatytą metinę trijų pažeidimų „kvotą“.

Pažeidimų nustatymo momentas (užfiksavimo faktas)

Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatyme numatyta, kad AAD inspektorius, nustatęs pažeidimą, dėl kurio galimai yra kaltas juridinis (dažniausiai) asmuo, turi nurodyti ūkio subjekto atstovui pažeidimo esmę ir pareigą nutraukti pažeidimą, o atlikęs šiuos veiksmus, turi surašyti patikrinimą įforminantį dokumentą – Patikrinimo aktą, kurio formą tvirtina Aplinkos ministras.

Taigi tam, kad aplinkosauginis pažeidimas būtų nustatytas ir jau būtų skaičiuojamas kaip vienas iš trijų, aplinkosauginę kontrolę ir aplinkosauginį reguliavimą atliekančioms institucijoms užtenka tik Patikrinimo akto surašymo fakto, kuriame konstatuoti (nustatyti) leistinos taršos (kiekio ir (ar) koncentracijos), atliekų susidarymo, laikymo normatyvų viršijimai.

Ši praktika yra gana nedėkinga ir sukelianti tam tikrus keblumus ūkio subjektui, nes Patikrinimo aktas nėra skundžiamas teismui, kaip nesukeliantis teisinių pasekmių galimą pažeidimą padariusiam asmeniui. Tačiau ūkio subjektui gavus AAD administracinį sprendimą, kuris priimamas Patikrinimo akte užfiksuotų aplinkybių pagrindu, jis turi teisę nurodytą sprendimą skųsti. Tokiu atveju, teismas turėtų vertinti visą byloje esančią informaciją, o kartu ir Patikrinimo akto teisėtumą.

Leidimų panaikinimas ir teisminiai procesai

Taigi, kiek per du metus, įsigaliojus nurodytam teisiniam reguliavimui, yra panaikinta TIPK ar TL? Šio straipsnio autoriaus žiniomis, Aplinkos apsaugos agentūra (kuri išduoda, keičia ir naikina TIPK ir TL) per dviejų metų laikotarpį yra panaikinusi vieną Taršos leidimą įmonei, kuri AAD pareigūnų trijų skirtingų patikrinimų metu viršijo maksimaliai Taršos leidime leistiną atliekų laikymo kiekį visus tris kartus. Kas kartą pareigūnams surašius Patikrinimo aktą, susidarė trys skirtingi pažeidimai, kas ir lėmė TL panaikinimą.

Tuo pačiu pabrėžtina, kad įmonė skundė teismui Aplinkos apsaugos agentūros sprendimą, tačiau teismas skundą atmetė, o ūkio subjektas teismo sprendimo neskundė, todėl sprendimas yra įsigaliojęs (bylos Nr. eI3-1038-821-2022).

Matome, kad per dviejų metų laikotarpį teisminės praktikos susiformavo nedaug, bet turint mintyje, kad ūkio subjektams TL ir TIPK leidimų panaikinimo procedūros iš esmės galėjo prasidėti tik apytiksliai praėjus vieniems metams nuo įstatymo naujos redakcijos įsigaliojimo 2020 m. gegužės 1 d., bet akivaizdu, kad tam tikra formuojamos naujos praktikos pradžia ir teisminis pažeidimų vertinimas yra.

Ką daryti, jeigu ADD nustatė pažeidimą?

Jeigu AAD pareigūnai, atlikdami aplinkosauginį patikrinimą, užfiksavo galimą pažeidimą, t. y. surašė Patikrinimo aktą, patartina pirmiausiai atidžiai perskaityti šį dokumentą ir įvertinti, ar objekte (įrenginyje) ar apskaitos dokumentuose esančios faktinės aplinkybės sutampa su Patikrinimo akte surašytu tekstu, ar pareigūnai tikrai naudojosi tomis techninėmis priemonėmis, kurios nurodytos surašant aktą ir pan. Visada reikia atminti, kad galite Patikrinimo akte pateikti savo pastabas, jei matote faktinių duomenų neatitikimo.

Tačiau jeigu AAD pareigūnams atlikus patikrinimą pažeidimas yra nustatytas (Patikrinimo aktas surašomas, jei pažeidimas ir nėra nustatomas), siūlytina į tai „nenumoti ranka“, o geriau pasitarti su aplinkosaugos srityje dirbančiais profesionalais ir teisininkais, kurie įvertintų susidariusią situaciją ir pasiūlytų galimus sprendimo variantus.

Svarbiausias patarimas – veikti TIPK ir TL nustatytų limitų/kiekių/koncentracijos ribose ir stengtis veikloje jų neviršyti, t. y. jeigu Jums TL ar TIPK leidime nustatytas didžiausias leistinas laikyti atliekų kiekis pvz. 50 tonų, tad viršijus šį kiekį, o AAD patikrinimo metu tai nustačius, AAD  pareigūnai užfiksuos tai Patikrinimo akte ir įmonė jau turės vieną (iš trijų galimų) pažeidimą.